BERSAMA SAYA

5 January 2012

PERGINYA, MEMBERI SERIBU MAKNA


Katakanlah: "Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu pasti akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan". (Surah Jum’ah ayat 8 )

Benarlah kata-kata Robbul Izzati. Sesungguhnya, kematian itu pasti. Ia tidak mengenal pangkat, umur dan siapakah kita. Islam mengajar kita supaya menjadikan kematian itu sebagai suatu peringatan yang terbaik buat kita.

Suatu hari nanti, saat kita akan tiba juga. Mungkin hari ini, mungkin juga esok, minggu depan, bulan depan, tahun depan sehinggalah seterusnya dan yang pasti kita akan merasai saat itu. Setiap hari, umur kita akan berkurang. Andai umur yang ditetapkan di Luh Mahfuz 25tahun maka, yang berumur 24tahun hanya tinggal setahun untuk hidup, begitulah seterusnya.

Namun, kematian itu tidak seorangpun yang tahu dan ia adalah antara perkara yang ghaib. Itulah antara hikmah yang begitu besar agar kita yang diberikan amanah sebagai khalifah dimuka bumi ini sentiasa bersedia untuk bertemu denganNya.

Dalam masa sebulan ini, dua orang rakan saya terlebih dahulu  menemui  kekasihNya yang maha tinggi. Saudara Ilham  Ellani Bin Jamal yang lebih muda dari saya,  merupakan salah seorang pelajar tahun 3 perubatan JUST yang telah menghembuskan nafas terakhirnya pada 3 Disember 2011, walaupun saya bukan kenalan rapat dengannya, namun pemergiannya amat terasa buat diri ini.

Awal buan ini pula Ustaz Abdul Aziz Bin Abdul Rahman rakan sajawat saya Presiden HPMI  merupakan pelajar Master semester akhir Universiti WISE dan juga seumur dengan saya, umur ketika Rasullullah menikahi Saidatina Khadijah. Namun, beliau lebih dulu pergi menemuiNya. Keperibadian beliau seorang yang peramah dan sangat tawaduk disenangi oleh rakan-rakan yang lain.


Beliau seorang yang sentiasa istiqamah memperbaharui wuduknya. Teringat ketika menziarahinya, rakan-rakan menceritakan bahawa beliau sangat berkeras untuk ke tandas mengambil wuduk setiap kali batal begitu juga dengan solat, beliau akan menunaikan solat walaupun keadaan yang kalau kita kira sudah boleh menggunakan ruhsoh solat menggunakan isyarat tanpa pergerakan tubuh sepenuhnya. Semoga Allah meletakkan beliau bersama orang-orang yang soleh, mudah-mudahan tempatnya seperti sahabat Nabi bilal bin rabah r.a pernah Rasulullah saw mendengar bunyi telapak kakinya di dalam syurga disebabkan amalannya yang istiqamah didalam berwudhu serta mengerjakan  solat sunat 2 rakaat selepasnya...

Ya Allah, mungkinkah ini peringatan buatku.. 


Jenazah Saudara Ilham Ellani Bin Jamal.. Semoga beliau ditempatkan bersama-sama orang yang soleh..

Ketika melawat hari ke 5 di Hospital, kagum dengan beliau walaupun dalam keadaan sakit beliau masih mampu mengukirkan senyuman kepada kami dan gagah untuk bersembang


Kami disambut dan dilayan dengan baik, walaupun dalam keadaan terbaring diatas katil

Selamat jalan sahabatku, moga Allah meredhai perjalananmu menuju padaNya, Kau adalah seorang pejuang yang  telah banyak menyumbang pada jalan AgamaNya. Ya Allah ampunkanlah dosa-dosanya,rahmatilah dia kasihanilah dia,redhailah dia,tempatkan dia bersama para anbia' dan para solihin...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...