BERSAMA SAYA

29 February 2012

BERILAH PELUANG PADA ANAK


Mahasiswa hari ini bakal menerajui masyarakat dan negara,
 berilah peluang dan keyakinan pada mereka

Mahasiswa perlu diberi peluang bagi membuat keputusan, apatah lagi berkaitan isu-isu mahasiswa itu sendiri.

1. Mahasiswa adalah antara golongan yang hampir dengan kalimah Ulul Albab, sepertimana yang disebut di dalam Al quran antaranya pada surah Az zumar :
Firman Allah Taala :

الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ

Golongan yang mendengar kata-kata, lalu mereka mengkaji,meneliti dan memilih antara yang terbaik. Mereka itulah orang-orang yang telah diberi Allah petunjuk dan mereka itulah Ulul albab. Maka seharusnya diberikan kepercayaan

2. Mahasiswa adalah golongan pemuda, Didalam Al quran banyak memuji golongan permuda antaranya di dalam surah Al Kahf. Ashabul Kahf dan Ashabul Uhdud sebagai contoh. Begitu juga jika dilihat kebangkitan Islam dan sesuatu Negara adalah dari golongan pemuda. 
Firman Allah Taala :

نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُم بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى
وَرَبَطْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُوا فَقَالُوا رَبُّنَا رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَن نَّدْعُوَ مِن دُونِهِ إِلَهاً لَقَدْ قُلْنَا إِذاً شَطَطاً

Kami kisahkan kepadamu (Muhammad) cerita ini dengan benar. Sesungguhnya mereka adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan Kami tambah pula untuk mereka petunjuk. Dan Kami meneguhkan hati mereka diwaktu mereka berdiri, lalu mereka pun berkata, "Tuhan kami adalah Tuhan seluruh langit dan bumi; kami sekali-kali tidak menyeru Tuhan selain Dia, sesungguhnya kami kalau demikian telah mengucapkan perkataan yang amat jauh dari kebenaran".

Sukarno, Presiden Indonesia suatu ketika dahulu juga pernah berkata, andai aku diberikan 10 orang pemuda, akan ku goncangkan dunia ini.

3. Mahasiswa juga adalah agen/aset yang bakal memimpin masyarakat.. Pemimpin yang terbaik bukanlah yang hanya pandai "menyapu dan mengampu' tetapi adalah mereka yang dilatih dan yang diberikan peluang berfikir dan membuat keputusan dari hasil kajian, perbincangan. 

Berilah kepercayaan dan peluang kepada mahasiswa khusunya mereka yang telahpun diberikan suara dalam perwakilan pelajar..

Pegawai dan kepimpinan bukan hanya yang pandai menyapu dan mengampu pihak atasan

- Ayah yang cerdik akan beri peluang kepada anak-anaknya membuat keputusan untuk mereka.

- Ayah yang cerdik akan bertindak sebagai penasihat dan bukan memaksa , memukul anak bahkan ia diberi peluang..

- Ayah yang cerdik akan terus member keyakinan , sokongan dan bukan mengongkong..



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...