BERSAMA SAYA

4 February 2011

Kebangkitan Semenanjung Arab. Sampai Bila..?

‘Syukur sangat kerajaan dah mula membantu memindahkan kami ke Jeddah.Tapi kami rasa macam taknak pergi sebab kami tak mampu untuk kos tiket pulang ke Malaysia dan kembali semula ke Mesir, Kami bukan orang senang ,kami sehingga kini masih tiada apa-apa lagi tindakan dari pihak yang bertanggungjawab, mungkin sebab kami bukan pelajar tajaan kot atau mungkin sebab kami berlainan warna fikrah ’. Luahan beberapa orang sahabat saya. 

Mungkin belum sampai lagi kot, nanti sampai la tu. Banyakkan bersabar kami sentiasa mendoakan kalian disana’. Saya cuba memujuk dengan harapan mereka terus  kuat, itulah yang termampu untuk diri ini lakukan. Semoga Allah melindungi dan memberikan kekuatan buat kalian.

Federal Reserve Unit(FRU) di mesir melawan kebangkitan rakyat.

Masih lagi terpapar di laman-laman web  dan akhbar mengenai kebangkitan negara di Semenanjung Arab ini semenjak dua minggu yang lalu, yang mendapat inspirasi daripada protes yang menjatuhkan Presiden Tunisia, Zine El Abidine Ben Ali dan kini mengancam Presiden Mesir, Hosni Mubarak. 'Rakyat menuntut perubahan rejim. Tolak rasuah, tolak pemerintahan diktator'.

Terkini,   Lebih 20,000 rakyat Yemen membanjiri jalan-jalan raya di ibu negara ini hari ini dalam perhimpunan yang dipanggil ‘Hari Kemarahan’ bagi menuntut pertukaran kerajaan, sambil menyifatkan tawaran Presiden Ali Abdullah Saleh untuk berundur pada 2013 sebagai tidak memadai. 

Cara yang sama  dilakukan seperti di Mesir dengan mewujudkan kumpulan-kumpulan pencacai kerajaan zalim’ supaya menghalang rakyatnya terus mengasak Presiden nya supaya meletak jawatan.


Di Mesir pula, Sehingga kini  sekurang-kurangnya lima terkorban apabila penyokong Presiden Mesir, Hosni Mubarak melepaskan tembakan ke arah penunjuk perasaan anti kerajaan yang berkumpul di Dataran Tahrir, di sini Khamis. Menteri Kesihatan Mesir, Ahmad Samih Farid memberitahu televisyen kerajaan bahawa lima orang penunjuk perasaan disahkan terbunuh manakala 836 yang lain mengalami kecederaan.

Menjadi mangsa keganasan, dalam waktu yang sama pemerintah duduk
senang di kerusi yang empuk.

Sehingga kini, kenyataan dikeluarkan Syeikh Yusuf al-Qardhawi
rakyat yang mati dalam demonstrasi adalah mendapat syahid.

Perasaan takut diketepikan ,Agamawan bersama rakyat Mesir terus bangun menentang  Presiden mereka. Keadaan semakin tegang  apabila  Hosni Mubarak yang ‘tidak mempunyai  perasaan malu’ mengeluarkan kenyataan dan menegaskan  beliau tidak akan meletak jawatan sehingga akhir September ini  dengan mengekalkan jawatanya sebagai orang nombor satu Mesir. "Kami tidak akan meninggalkan tempat ini selagi Mubarak tidak berundur," kata seorang wanita yang dikenalpasti oleh Al Jazeera sebagai Mona Seif.

4 Feb Jumaat, dijangkakan akan diadakan himpunan besar-besaran termasuk rakyat Malaysia sebagai tanda sokongan untuk menjatuhkan pemerintahan rejim. Semoga Allah memberikan perlindungan buat teman-teman dan hidayah buatnya ( Hosni  Mubarak) dan yang terbaik buat Mesir.

1 comment:

  1. Salam ziarah ya ustaz, kita doakan bumi kinanah itu kembali aman,

    وقى الله مصر وأهلها من كيد الكائدين وظلم الظالمين

    وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُون

    (Janganlah kamu menyangka Allah lalai daripada apa yang dilakukan oleh golongan penzalim)

    Allah melindungi Mesir dah rakyatnya daripada sebarang perancangan jahat dan kezaliman para penindas. (Dan Allah sangat berkuasa dalam tindakannya, namun ramai manusia yang tidak mengetahui)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...