BERSAMA SAYA

15 February 2011

Rakyat Terus Bangkit Di Semenanjung Arab


  Di Tahrir Rakyat bersama ulama mengaminkan doa semoga yang terbaik buat mereka

Gambar menunjukkan jelas tergambar kegembiraan di wajah mereka setelah 
17 hari mengadakan rusuhan

11 Febuari 2011 telah mencatat sejarah sekali gus merupakan tarikh keramat kemenangan  buat rakyat Mesir yang telah mengadakan rusuhan selama 17 hari apabila Mubarak melepaskan jawatannya sebagai Presiden Mesir. Rusuhan yang bermula 25 Jan dan berakhir pada 11 Feb dikatakan tercetus dari berlakunya revolusi di Tunisia dan di Semenanjung tanah Arab yang bertujuan ingin menjatuhkan kerajaan yang zalim. Namun begitu, rakyat masih belum senang sepenuhnya dan masih menunggu siapakah yang bakal menggantikan kekosongan kerusi nombor satu Negara. Semoga yang terbaik buat rakyat Mesir.

Di Mesir, keadaan agak rumit apabila timbul banyak parti yang akan dipertandingkan di dalam pilihan raya akan datang.Pasukan tentera Mesir akan menyerahkan Mesir kepada satu kerajaan yang dipilih rakyat dalam tempoh enam bulan.Namun kumpulan Islam Brotherhood (Ihwan Muslimin) pula berkata jika undang-undang darurat ditamatkan dan tawanan-tawanan politik dibebaskan, ia akan membina satu lagi “jambatan keyakinan” kepada rakyat negara Mesir.

Penunjuk perasaan membakar sebuah tong sampah dalam satu bantahan antikerajaan di Teheran, Iran kelmarin


Rakyat Yaman yang turut serta didalam rusuhan

Protes beramai-ramai di Bahrain


Dunia semakin memberi perhatian dengan kuasa rakyat yang semakin bangkit hari ini di seluruh semenanjung tanah arab. Sehingga kini, masih lagi terpapar mengenai kebangkitan rakyat di Yaman,Bahrain dan yang semakin membimbangkan di Iran yang telah  melibatkan ribuan rakyat yang keluar ke jalanan dan telah melibatkan beberapa kematian dan berpuluh yang lain ditangkap.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...