BERSAMA SAYA

1 May 2011

Perkongsian Para Penyambung Mata Rantai Pejuangan

diskusi sedang berlansung


Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan buat Sang Pencipta Alam diatas seluruh ni’mat dan rahmatNYA.

Pada minggu ini sahaja mutah dilawati oleh beberapa orang ulama besar Habib Umar, Syekh Abdul Malik Sa’di( Mufti Iraq), Syekh Abdul Razak Sa’di dan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang.. Banyak persamaan diantara mereka didalam memberi nasihat kepada penuntut ilmu disini, supaya bukan sahaja mendalami ilmu tetapi memahami ilmu itu sendiri.


Syekh Abdul Malik Sa’di : Kalian sebagai penuntut ilmu, jangan hanya menunggu ilmu semata-mata dari dewan kuliah, tetapi carilah guru-guru talaqi lain luar dari dewan kuliah untuk membantu didalam memahami ilmu.
Apabila ditanya adab-adab ingin menegur seorang guru, beliau menjawab menegur biarlah sesuai dengan orang yang ingin ditegur. Sebagai contoh beliau menceritakan pengalaman beliau menegur gurunya sendiri ketika mana gurunya menulis sebuah kitab lalu, wujud kesalahan pada beberapa ayat didalamnya. ‘Syekh minta maap sekadar ingin bertanya, saya ada terbaca buku yang mengatakan sekian-sekian dan bertentangan dengan tulisan ini sedikit keraguan pada buku yang saya baca tu”. Syekh Abdul Malik bertanya pada gurunya dengan niat ingin menegur kesalahan gurunya. ”Eh.! Tulisan aku yang silap, buku yang kau baca yang betul”. Teguran yang sangat berhikmah.


Syekh Abdul Razak Sa’di Apabila ditanya mengenai peranan muslimah khususnya di Malaysia. “Di Malaysia terlalu besar peranan wanita berbanding disini(Jordan), Malaysia banyak pejabat-pejabat awam,guru,pensyarah dan sebagainya dari kalangan muslimah. Kalian merupakan aset yang sangat penting buat pembanggunan ummah. Jadi, rebutlah peluang ketika disini fahamilah ilmu dengan sebaik-baiknya” Beliau sangat senang dan banyak memuji Muslimah kita dari sudut pemakainan,pergaulan dan perhiasan. Buat PERMATA teruskan dengan dasar ingin melahirkan Muslimah yang  mampu membentuk generasi masyarakat yang bakal menyambung mata rantai pejuangan Junjungan Besar Nabi Muhammad.


Tuan Guru Haji Abdul Hadi ”Peranan mahasiswa sebelum pulang ke Malaysia mestilah yang utamanya memahami ilmu terlebih dahulu dan agar dapat libatkan dengan badan-badan tadbir organisasi didalam mematangkan pandangan, kerana orang yang berilmu besertakan pengalaman didalam organisani akan berbeza pandangannya dengan orang yang berilmu  semata-mata tanpa pengalaman yang segelintir dari mereka mempertahankan fikrah masing-masing samada dari sudut fahaman (Salafi,Assai'rah) Fiqh( empat mazhab) yang tidak kena pada tempat yang kadang-kadang menyebabkan semakin berlakunya perpecahan dikalangan masyarakat.

Semoga Allah memberikan kesihatan buat para pewaris-pewaris dan penyambung mata rantai pejuangan Nabi. Semoga Allah memberkati kita semua. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...