BERSAMA SAYA

22 May 2011

UCAPAN TAKZIAH BUAT MEREKA YANG DIUJI



Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatu .

Saya mewakili seluruh kepimpinan dan ahli MPPMJ merakamkan ucapan takziah buat seluruh keluarga yang ditimpa musibah ini. Anggaplah ia suatu ujian dariNYA dan semoga Allah mengurniakan ganjaran yang besar untuk yang terkorban dan kepada ahli keluarga yang terlibat. Kejadian tanah runtuh pada 21 Mei yang menimbus Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Kebajikan Madrasah Al-Taqwa, Felcra Semungkis, Batu 14, Hulu Langat,  dalam kejadian pada pukul 2.30 petang.

Oleh yang demikian,saya ingin mengambil kesempatan mengajak teman-teman khususnya ahli MPPMJ untuk   bermuhasabah diri dalam  mengingati hakikat kehidupan. Sebagaimana baginda Nabi Muhammad s.a.w. telah berwasiat kepada Ibnu Umar (Abdullah) r.a. berbunyi: “Anggaplah dirimu di dunia ini sebagai seorang musafir ataupun sebagai pengembara.” (Matan Ar-Baien,Imam nawawi)

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ * أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِن رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُوْلَئِكَ هُمْ الْمُهْتَدُونَ


Bermaksud: Sungguh akan Kami berikan cubaan kepada kalian, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: “Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun” (Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan hanya kepada-Nya kami kembali) . Mereka itulah orang-orang yang mendapat shalawat dan rahmat dari Rabb mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.(Al-Baqarah : 155-157


Ironinya, setiap yang terjadi di alam ini, seperti musibah yang mampu menggoncang jiwa, sekencang angin dan petir seumpama binasanya umat Nabi Hud   sehingga menghancurkan tanaman dan keturunan atau gempa bumi umpama musibah kaum Sadum yang menyebabkan runtuhnya bangunan-bangunan tinggi, pohon-pohon besar, juga menyebabkan korban jiwa, kerugian harta. Tidak ketinggalan, letusan gunung yang terjadi di beberapa tempat sehingga menyebabkan hancur dan binasanya segala yang ada di sekitarnya. Demikian juga kejadian gerhana matahari dan gerhana bulan, serta pelbagai musibah lain. Sesungguhnya, semua ini merupakan peringatan daripada Allah terhadap hamba-hambaNya agar tidak terus berada di penyimpangan, disamping ajakan untuk kembali kepada-Nya. Hakikatnya, segala yang terjadi merupakan ukuran, sejauh mana kesabaran mereka dalam menghadapi ketentuan dan taqdir Allah. Ketahuilah, sesungguhnya azab di akhirat jauh lebih dasyat dan perintah Allah, jauh lebih agung..


مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيم

Bermaksud: Tidak ada suatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali terjadi dengan izin Allah; dan barangsiapa yang beriman kepada Allah niscaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. dan Allah Maha mengetahui segala sesuatu.(At-Taghabun :11)


21 MEI 2011: Keadaan Rumah Persatuan Anak Yatim Malaysia yang tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Kampung Sungai Gahal, Batu 14, Hulu Langat dekat Kajang. 
Kerja-kerja mencari dan menyelamat mangsa masih diteruskan.


21 MEI 2011: Anggota bomba dan penyelamat serta orang ramai mengangkat salah satu mayat mangsa tragedi tanah runtuh yang meranapkan Rumah Persatuan Anak Yatim Malaysia, di Kampung Sungai Gahal, Batu 14, Hulu Langat, 


Ingatlah setiap yang berlaku tentu ada hikmahnya. Namum begitu, islam mengajar kita agar mempercayai qada dan qadarNYA. Tanpa sabar dan penyerahan kepada Allah mungkin kita sebagai manusia tidak mampu menerimanya. Benarkanlah kata-kata Allah itu "Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar".


Sekali lagi saya mewakili seluruh kepimpinan dan ahli MPPMJ mengucapkan takziah ke atas keluarga yang ditimpa musibah ini.Semoga kalian diberkati oleh Allah Ta’ala dan kami mendoakan semoga ruh mereka tenang dan kekal ditempatkan bersama orang-orang solih.


1 comment:

  1. Salam ziarah perjuangan ustaz presiden..
    Jangan Jemu menulis iya..Allahyubarikfikk.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...