BERSAMA SAYA

3 December 2011

SALAM DAN SENYUMAN PENGIKAT HUBUNGAN




Salam Penguat Silaturrahim

Lumrah kejadian manusia yang sentiasa inginkan teman didalam mewarnai kehidupan seharian namun, segelintir dari kita yang kadang-kadang tidak tahu bagaimana  cara yang terbaik untuk memulakan bicara maka, berikanlah salam sebagaimana yang disarankan oleh Baginda.

Sabda Rasulullah Sallallah Alaihi Salam yang maksudnya:

 “Tiga perkara yang boleh mengeratkan persahabatan dengan saudaramu iaitu memberi salam apabila bertemu dengannya dan menyediakan tempat duduknya dalam sesuatu majlis serta panggilah ia dengan nama yang paling disenanginya.” (Riwayat Al-Tabrani)

Jika kita melihat hukum asal pada salam adalah sunat dan hukum menjawabnya adalah wajib namun, salam juga merupakan asas bagi setiap  muslim yang perlu dijadikan amalan dan ucapan didalam pergaulan harian. Tauladan yang terbaik daripada Nabi dan para Sahabat yang perlu kita praktikan didalam kehidupan seharian.

Sabda Nabi Sallallah Alaihi Salam:

 " Wahai manusia, berikanlah salam, berilah makan, jalinkanlah silaturrahim solatlah pada waktu malam ketika manusia sedang tidur nescaya kamu akan memasuki syurga dengan selamat sejahtera (Riwayat Ahmad no 24513, Ibn Majah no 3374,al-Baihaqi dalam al-Syu’ab no 8490 )

Allah juga berfirman:

Dan apabila di ucap dengan satu ucapan maka balas olehmu dengan ucapan yang lebih baik daripadanya atau jawab secara yang elok. Sesungguhnya Allah sentiasa menghitung setiap sesuatu.

Melalui ayat ini Allah menyuruh kita mengucapkan sesuatu yang baik dan bermakna seperti salam atau seumpanya yang menandakan penghormatan terhadap orang lain. Maka, hendaklah membalasnya dengan sebaik mungkin kerana Allah Maha Mengetauhi segala yang dilakukan hambaNya sama ada melalui amalan dan niat. Inilah yang di hitungkan ke atas hambaNya.
(Surah Al-Nisa : Ayat 86)

Rasululluah Sallallah Alaihi Wasallam menjelaskan melalui sepotong hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah iaitu: 

Memberi salam oleh yang berkenderaan ke atas yang berjalan, yang berjalan ke atas ygang duduk, yang sedikit ke atas yang banyak dan pada satu riwayat “yang kecil ke atas yang besar”
(Riwayat Al-Bukhari)

Senyum itu anugerah.

Senyum seekor kambing mampu membahagiakan kepada sesiapa sahaja yang melihat, apatah lagi kita sesama manusia. Ukirkanlah senyuman buat teman-temanmu

Allah Subhanahu Wa Taala telah menganugerahkan senyuman kepada kita, maka lakarkanlah senyuman selalu sebagai tanda bersyukur di atas anugerah itu. Hidup ini menjadi lebih indah dan berseri sekiranya kita tidak kedekut dan mudah untuk melakar senyuman terutamanya kepada orang-orang tersayang dan teman-teman seperjuangan.

Banyak Hadis-hadis dari Nabi yang menyuruh kita agar memberi senyuman apatah lagi sesama muslim. Ini menunjukkan bahawa Islam itu mengalakkan kita dengan senyuman. Bayangkan hidup ini tanpa senyuman atau ketawa, mungkin kehidupan ini tidak seindah hari ini.

Sabda Rasulullah Sallallah Alaihi Salam :

” Senyum itu adalah sedekah”.

 Hadis yang ringkas namun, ia mampu  memberikan motivasi kepada kita bahawasanya senyuman itu umpama kita bersedekah. Paling mudah dan senang untuk dipraktikkan didalam kehidupan.Tetapi tidak semua mengetahui apakah rahsia disebalik senyuman itu terutama dari segi kesihatan. 15 Fakta Senyum Yang perlu kita ketahui

Dalam ajaran Islam, senyum mempunyai kedudukan yang setaraf dengan bersedekah.

Salah seorang dari sahabat Baginda bertanya:

“Wahai Nabi Allah apakah yang kami boleh sedekahkan.? Sedangkan kami tidak mempunyai harta dan kekayaan untuk kami berikan.

Lalu Baginda menjawab :

 “Senyum kalian bagi saudaranya adalah sedekah, beramar makruf dan nahi mungkar yang kalian lakukan untuk saudaranya juga sedekah, dan kalian menunjukkan jalan bagi seseorang yang tersesat juga sedekah.” (HR Tirmizi dan Abu Dzar).

Sahabat Rasulullah Sallallah Alaihi Salam, Abdullah bin Al-Harist menyatakan,

“Tidak pernah aku melihat seseorang yang lebih banyak tersenyum daripada Rasulullah SAW.”(Hadis riwayat At-Tirmizi)

Maka ukirkanlah senyuman kerana dengan senyuman dapat menyerikan hidup kita sesama muslim

Untuk membina Ukhwah yang mantap maka, lazimilah ia dengan salam dan senyuman anda yang pastinya mampu membahagiakan

Khas buat teman-teman terjumpa tadi..:)

Smile will certainly make others happy.
Smile will make your face turn brighter.
Smile will make your soul cleaner.
And smile will make you lovelier by end of the day

Lagu yang sering saya dan kawan nyayikan..:)

Senyum seindah suria yang membawa cahaya.
Senyumlah dari hati.
Duniamu berseri.
Senyum umpama titian dalam kehidupan.
Kau tersenyum, ku tersenyum.
Kemesraan menguntum.
Senyum kepada semua.
Senyumanmu amatlah berharga.
Senyum membahagiakan.
DENGAN SENYUMAN, TERJALINLAH IKATAN.



Pinjam ayat ket ..:)

"Sekiranya ada jalan untuk TERSENYUM mengapa dipilih jalan untuk BERSEDIH "

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...