BERSAMA SAYA

17 March 2011

KENYATAAN DAN SIMPATI.

terus bersabar dan berjuang akh adam!


Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Salam perjuangan dalam menuntut ilmu.

Dengan rasa penuh terkilan, saya mengucapkan syafakallahu lak, kepada Akhi Adam Bin Azis, Pelajar Universiti Mu'tah Tahun 1 yang dicederakan oleh kanak-kanak nakal di Mu'tah ini. Saya tertarik dengan katanya yang berbunyi 'inilah ujian dalam menuntut ilmu di tanah arab'. Mudah-mudahan akhi terus bersabar.

Dengan penuh rasa tanggungjawab, saya mengharapkan teman-teman  ahli PERMATA agar sentiasa menjaga diri dengan baik, ini adalah antara salah satu perkara yang dianggap kecil tetapi besar kemungkinan akan memberi kesan lainnya pula, tidak dinafikan memang ia yang sering berlaku di bumi tempat kita belajar ini. Dan banyak kes yang sebelum ini terjadi, maka dengan itu beberapa perkara cuba saya tekankan semula.

Memetik kata pepatah 'sediakan payung sebelum hujan' samalah dengan apa yang sering saya ingatkan dalam kenyataan Biro Kebajikan dan Tempatan PERMATA(Layari ini), betapa pentingnya keselamatan kita di luar negara ini. Kecilnya masalah yang kita pandang tidak menjanjikan kecilnya juga mafsadah yang dibawa. Ingatlah Nyamuk yang kecil sentiasa dipandang enteng berbanding harimau yang kita selalu geruni. Namun, nyamuk terbukti berjaya memangsakan jutaan penduduk dunia dengan denggi yang boleh membawa maut, berbanding harimau yang besar lagi garang.

Sebagai inzar atau peringatan kita bersama, sekali lagi saya mengharapkan teman-teman sering cakna apa-apa jua permasalahan yang berlaku terhadap kita semua selaku pelajar penuntut ilmu di Luar Negara ini. Keselamatan menjadi tanggungjawab kita semua, sebagai contoh utama peranan Murokib itu sudah menjadi satu jalan kemaslahatan supaya akhwat kita sering dilindungi, dan murokib itu satu Ibadah. Usah jemu mencari ibadah.

Sekiranya selepas ini, segeralah laporkan jika ada permasalahan yang terjadi pada saya atau teman-teman AMT dan ALT PERMATA yang lainnya, Mudah-mudahan Allah memberkati segala usaha kita dalam menuntut ilmu, seteruskan menjadikan kita kuat dan mampu menjadi pelajar luar negara yang terbaik penuh keizzahannya. 


Muhammad Hussin Mohd Fauzi-Medan Syuhada' Mu'tah.

1 comment:

  1. moga allah permudahkan segala urusan kita.. ameen

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...